Eigen bedrijf starten in crisistijd: goede voorbereiding is het halve werk

Bij de Kamers van Koophandel zijn in de afgelopen jaren honderduizenden nieuwe bedrijven ingeschreven. Ondanks -of juist vanwege- de crisis kiezen veel Nederlanders ervoor om een eigen bedrijf te starten. Heeft u ook de ambitie om ondernemer te worden? Houd dan in gedachten dat een eigen bedrijf starten in crisistijd om een extra goede voorbereiding vraagt.

Ondernemingsplan als basis voor eigen bedrijf starten in crisistijd

Bijna elk bedrijf begint met een idee. Begin ermee om dit op te schrijven  en bouw hier uw ondernemingsplan omheen. In dit plan komen alle onderdelen van uw bedrijf samen. Wat gaat u doen? Hoe gaat u dat doen? Wie zijn uw concurrenten? Neemt u nu of in de toekomst personeel in dienst? Heeft u een bedrijfspand nodig of werkt u vanuit huis? Hoe gaat u uw bedrijf financieren? Heeft u vergunningen nodig? Welke ondernemingsvorm kiest u? Wie doet de administratie? En minstens zo belangrijk: hoe gaat u in uw eigen inkomen voorzien?

Eigen bedrijf starten in crisistijd, de financiële aspecten

Wilt u een eigen bedrijf starten in crisistijd, dan wegen financiële overwegingen vaak zwaarder dan wanneer de economie goed draait. Zo is het -zeker als starter- veel moeilijker om een zakelijk krediet te krijgen en zijn de bedragen die u kunt lenen vaak lager dan tijdens een hoogconjunctuur. Wel zijn er diverse overheidsregelingen waarvan u gebruik kunt maken. En misschien heeft u eigen vermogen in de vorm van spaargeld, overwaarde op uw huis of beleggingen.

Naast geld voor uw onderneming heeft u ook inkomen nodig. Maakt u niet direct voldoende winst? Dan kunt u onder voorwaarden gebruik maken van het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (BBZ). Deze regeling is ondermeer toegankelijk voor starters die een inkomen uit hun bedrijf halen dat onder het bijstandsniveau ligt. U kunt maximaal drie jaar gebruik maken van de regeling. Ook is het mogelijk om via de gemeentelijke sociale dienst een lening af te sluiten van maximaal € 35.549 (2016),-.

Fiscale aspecten en eigen bedrijf starten in crisistijd

Een eigen bedrijf starten in crisistijd vraagt niet alleen om durf en doorzettingsvermogen, maar ook om een goede planning van uw financiën en dus van de fiscale aspecten van uw onderneming. Als (startende) ondernemer kunt u gebruik maken van diverse regelingen van de fiscus, waardoor u minder belasting hoeft te betalen dan wanneer u in loondienst zou zijn. Denk hierbij aan zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Werkt uw partner -deels- mee in uw bedrijf? Dan kan hij of zij in aanmerking komen voor meewerkaftrek.

Eigen bedrijf starten in crisistijd? Zet alle aspecten goed op een rij

Zeker als u een eigen bedrijf wilt starten in crisistijd, is het van belang om met meerdere financiële scenario’s rekening te houden. Dat is niet eenvoudig, omdat veel zaken met elkaar samenhangen. Zoek daarom van te voren altijd deskundig advies. Faijdherbe, Vereijken & Van der Linde kan uitkomst bieden. Wij helpen u onder andere om:

  • Te bepalen of het voor u verstandig is om een eigen bedrijf te starten in crisistijd.
  • Alle onderdelen van uw financiële leven op een rij te zetten, zodat u weet waar u staat.
  • De fiscale aspecten van u ondernemerschap helder te maken.
  • Uw inkomstenplaatje te schetsen op basis van uw ondernemersverwachtingen.
  • Slimme oplossingen te bedenken zodat u optimaal gebruik kunt maken van financiële en fiscale regelingen.
  • U te wijzen op -alternatieve- mogelijkheden om uw bedrijf te financieren.
  • U wegwijs te maken in overheidsregelingen waarvan u gebruik kunt maken.