Crowdfunding als alternatief zakelijk krediet

U heeft een geweldig idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst, maar weinig of geen vermogen om te investeren. Het lukt u niet om andere investeerders te vinden en de bank wil u geen lening verstrekken. In dat geval kan het een optie zijn om uw plannen te financieren door middel van crowdfunding.

Crowdfunding is een kredietvorm die de laatste jaren flink in populariteit is gestegen. Het principe is eenvoudig: u vertelt -meestal op internet- wat uw plannen zijn en probeert zoveel mogelijk mensen te overtuigen van de potentie ervan. Vaak gebeurt dit op speciale crowdfunding-platformen. Bij uw oproep vertelt u ook hoeveel geld u nodig heeft en binnen welke termijn dit bedrag bij elkaar moet zijn.

Crowdfunding werkt!

Dat crowdfunding kan werken, blijkt onder andere uit twee Nederlandse succesverhalen: filmmaker Eddy Terstall had € 20.000 nodig voor een korte film. Hoewel het in eerste instantie lastig leek, haalde hij uiteindelijk zes keer zijn budget op met crowdfunding. En nadat oud-hoofdredacteur van nrc.next Rob Wijnburg bij De Wereld Draait Door een oproep deed voor crowdfunding van zijn internetinitiatief ‘De Correspondent’, had hij binnen enkele dagen het benodigde bedrag bij elkaar.

Zoals uit bovenstaande voorbeelden blijkt, is ‘geld verdienen aan investeringen’ in veel gevallen niet de voornaamste reden voor mensen om als belegger mee te doen aan crowdfunding. Vaak spelen heel andere zaken een rol, zoals sympathie voor het idee of maatschappelijke betrokkenheid. Een goede communicatiecampagne is daarom onontbeerlijk voor een geslaagd crowdfunding-traject.

Crowdfunding: waar begint u?

Wie een product of dienst wil laten financieren door middel van crowdfunding, benadert vaak eerst familie en vrienden. Door hen te enthousiasmeren kunnen zij zelfs ambassadeurs van uw plannen worden. Maar om de kans van slagen van uw crowdfunding te vergroten, moet u ook mensen buiten dit netwerk aantrekken. Logischerwijs worden sociale media als Facebook en Twitter regelmatig ingezet rondom crowdfunding-campagnes om dit doel te verwezenlijken.

Hoe kunnen uw investeerders u steunen?

Er zijn meerdere manieren waarop belangstellenden kunnen investeren via crowdfunding. Zo kunnen ze bijvoorbeeld doneren, sponsoren, geld lenen of daadwerkelijk als aandeelhouder participeren.

Het geld dat via crowdfunding wordt toegezegd, ontvangt u pas op het moment dat u het gehele bedrag bij elkaar hebt. Lukt dit niet, dan krijgen mensen die al hebben betaald hun geld terug.

Helder en haalbaar

Net als bij andere vormen van zakelijke kredietverlening geldt ook bij crowdfunding dat uw plannen helder en haalbaar moeten zijn. Hoewel de afwegingen van de ‘crowd’ vaak anders zijn dan die van een bank of investeerder, moet uw verhaal ook hier anderen overtuigen. Faijdherbe, Vereijken & Van der Linde denkt ook in een dergelijk traject met u mee en stelt zich graag op als uw sparringpartner.